dinsdag 25 februari 2014

Ons logo

24 jaar geleden moest het Ajax logo wijken. In eind jaren '80 besloten de toenmalige topmensen van Ajax dat de club moest moderniseren. Op veel vlakken hadden ze gelijk. Ajax speelde bijvoorbeeld haar wedstrijden in De Meer en het Olympisch Stadion en had een relatief bewogen en onsuccesvolle periode achter de rug. Er moest een nieuw stadion komen, sportief werd de goede weg ingeslagen maar men besloot ook tot het ontwerpen van een nieuw logo.

Verschillende drogredenen werden aangevoerd om het verdrijven van het 90 jaar oude logo goed te praten. Het zou op afstand moeilijk te zien zijn en het was verouderd en dus kwam er een kek gestyleerd logo bestaande uit 11 lijnen die samen wat weg hadden van de mythologische Griekse held die tot dan toe synoniem was met de club. Van meet af aan waren de fans er niet gelukkig mee maar er viel niet over te praten, een nieuw logo tegen wil en dank. Salliant detail was overigens dat Ajax de rechten op de oude beeltenis niet bezat en op de nieuwe natuurlijk wel... kortom, het had waarschijnlijk niet zo heel veel te maken met de ouderdom of herkenbaarheid.

Ondertussen houdt de kritiek vanaf de tribunes aan. Jaar na jaar zijn er wel acties van en door de verschillende supportersgroepen om het oude logo weer terug te laten keren. Ajax lijkt sinds een paar jaar ook meer gevoelig voor deze roep. Het oude logo deed z'n rentree op officiële kleding en zelfs, weliswaar op zeer bescheide wijze vergezeld door alle voormalige logo's, op de wedstrijdkleding. Maar voor velen is het niet voldoende, alleen de volledige rehabilitatie van het oude logo is voldoende.

Net als bij de invoer van nieuwe logo rust de roep om het oude logo toch voornamelijk op zeer oppervlakkige redenen. Uiteindelijk gaat het eigenlijk slecht om één echte reden. Emotie. Misschien wel de belangrijkste reden. Emotie is de reden waarom elke wedstrijd weer ruim 50.000 mensen de tribunes bevolken. Emotie is de reden dat mensen artikelen van Ajax kopen, bladen lezen, websites openen en op allerlei manieren hun liefde voor de club tot uiting brengen. Mensen komen naar Ajax voor het voetbal maar ze blijven fan vanwege de emotie die Ajax oproept. En ondanks dat het al weer 24 jaar geleden is, blijft juist het oude logo die emotie vertolken.

Geef Ajax z'n gezicht terug. Geef ons het logo dat past bij de emotie. Geef ons het oude logo. Het echte logo. Het enige logo. Ons logo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten