zaterdag 29 juni 2013

Identiteit

Een identiteit is belangrijk. Een identiteit maakt je herkenbaar. Een identiteit is een kostbaar goed voor een club als Ajax en vind z'n oorsprong in geschiedenis en tradities. Het is een fundering voor de club en handgreep voor de supporters. Je zou daarom verwachten dat Ajax die eigen identiteit fel zou verdedigen maar we komen toch regelmatig bedrogen uit die strijd. Vrijwel alles is bespreekbaar en dat is niet iets van de laatste tijd. In 1991 vond Ajax het nodig het oude logo te vervangen. Het zou rommelig zijn. Het was een pure knieval van de commercie, een knieval die door velen werd ervaren als een aantasting van de herkenbaarheid en identiteit van Ajax.

Ook het shirt is niet onaantastbaar. Maagdelijk wit wordt tegenwoordig doorbroken door een drietal rode strepen. Ook al een knieval voor de commercie, een knieval voor een bedrijf dat een heel herkenbaar logo heeft maar toch een nog nadrukkelijkere aanwezigheid wenst op shirts en broeken. Je komt niet aan het shirt van onze club, maar voor de commercie werd ook dit element van de Ajax identiteit verkocht.

Als je logo en shirt niet heilig zijn, dan zijn de smaakmakers van je club toch zeker wel een beschermd goed? De clubmensen, mensen die elke dag weer het verschil maken tussen een kil bedrijfs of een warme vereniging. Clubmensen die lang niet altijd die ideale werknemer zijn, maar door hun doen en laten een enorme meerwaarde zijn voor de club, de spelers en de identiteit. Helaas, ook de mensen moeten buigen voor andere belangen. Ik heb het natuurlijk over David Endt, recent na 16 jaar tomeloze inzet bedankt voor bewezen diensten.

Elke Ajacied wil Ajax terug zien aan de top maar moet dat nu echt ten koste gaan van al die zaken die Ajax Ajax maakt? Ten koste van onze tradities, onze herkenbaarheid, ons verzet tegen de vrijwel ongrenste invloed van geld. Ten koste van onze mensen? Misschien ben ik wel te romantisch ik mijn denkbeelden over hoe een voetbalclub er in onze tijd uit zou moeten zien. Misschien. Maar Ajax is niet Ajax door de begroting van 100 miljoen, een groot stadion of de aanwezigheid van grote sponsoren. Ajax is Ajax door de mensen die er werken, die de club groot gemaakt hebben en groot houden. Mensen zijn het ultieme bastion van je identiteit. Die mensen moet je koesteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten