maandag 2 september 2013

Hoop

Ik heb met een van pijn vertrokken gezicht zitten kijken naar Groningen - Ajax. Het was zo ongelooflijk slecht dat ik met geen mogelijkheid met een strak gezicht die wanvertoning kon aanzien. Het ontbreken van de vertrokken Eriksen en nog altijd herstellende Siem de Jong is een aderlating die eigenlijk niet moet kunnen. Het is een ongezonde afhankelijkheid die we allemaal wel aan zagen komen maar waar we nu toch van schrikken.

Als Ajax in vorm was geweest was het leed waarschijnlijk nog wel te overzien geweest maar de ploeg speelt misschien wel het slechtste voetbal dat het sinds het aanstellen van Frank de Boer heeft gespeeld. Paniek in de tent? Bij elke andere trainer misschien wel maar Frank de Boer is de afgelopen jaren altijd onverstoorbaar geweest, met name op die momenten waar Ajax het moeilijk had. Die onverstoorbaarheid en daarmee het vertrouwen dat Frank altijd uit bleef stralen is altijd datgene geweest dat velen aan hem hebben bewonderd.

De Boer zal ook nu ongetwijfeld weer terug grijpen op die formule. Rust uitstralen, spelers vertrouwen geven en proberen die ploeg weer aan het voetballen te krijgen. Geen eenvoudige opgave maar tegelijkertijd mag het vertrek van een enkele speler niet tot in ineenstorting van de hele ploeg leiden. Nu is vertrouwen geven erg goed, maar moet je een speler week na week laten ploeteren als het gewoon niet lukt? Moet je Schøne en Sightorsson verloren over een veld laten zwerven terwijl het gewoon niet wil? Moet je vasthouden aan een Bojan op de zijkant terwijl die steeds vanuit het midden gevaarlijk wordt? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Ik hoop op Danny Hoesen en Lucas Andersen. Ik hoop op Bojan op 10. Ik hoop combinerend vermogen en brutaliteit binnen de lijnen. Ik hoop op Schøne in vorm, maar dan als ideale 12e man. Ik hoop op Frank de Boer. Met vertrouwen en geloof in het eigen spelletje, maar ook op spelers die Ajax die impuls kunnen geven die het nodig heeft.

Oh ja, en ik hoop ook nog op een potje voetbal wat het aanzien waard is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten