zaterdag 12 januari 2013

Freebie

Ik voorspel dat Ajax een freebie gaat krijgen voor de volgende ronde van het bekertoernooi. Vitesse gaat er niet in slagen voor 21 januari een alternatieve speellocatie te vinden en gaat daarom door de KNVB gediskwalificeerd worden. Ik zou er natuurlijk best naast kunnen zitten maar beantwoord mij deze vraag maar even: Waarom zou een burgemeester meewerken aan Vitesse - Ajax binnen de gemeentegrenzen?

Een burgemeester heeft onder andere als taak om toe te zien op de openbare orde en veiligheid. Juist daar wringt de schoen, want ja, tussen de 15.000 en 30.000 voetbal fans van andere clubs binnen je gemeentegrenzen is toch een risico. Zo groot is dat risico misschien niet eens, zeker niet met wat voorzorgsmaatregelen maar die angst is er toch. Die angst wordt ook nog aangewakkerd door akkefietjes van de afgelopen jaren waar lokale autoriteiten nogal eens de zwarte piet toegeschoven kregen terwijl ze feitelijk niet schuldig waren aan de problemen. Denk maar aan Project X Haren...

Belangen zouden risico's kunnen overtreffen maar welk belang heeft de burgemeester van bijvoorbeeld Tilburg, Zwolle of Breda om de clubs Vitesse en Ajax, en hun fans, te ontvangen voor een kwartfinale van het KNVB bekertoernooi? Het antwoord is even simpel als voor de hand liggend, namelijk geen enkele. De clubs in die steden kunnen mogelijk nog hopen op inkomsten uit de kaartverkoop en verkoop van eten en drank, maar dat zal de burgemeester echt  een ongelooflijke rotzorg wezen. Die burgemeester ziet namelijk voornamelijk kosten vanwege politie inzet. Kosten die een burgemeester in tijden van recessie niet kan verantwoorden naar die kiezers.

De burgemeester zien dus veel risico's die geen enkel belang dienen. En dus verwacht ik dat Vitesse - Ajax een regelmentaire overwinning wordt voor Ajax. Een overwinning waar de fans toch verliezer zouden zijn, want uiteindelijk willen wij onze ploeg zien voetballen. Vaak hoop ik gelijk te hebben, dit keer is dan een uitzondering. Hopelijk zit ik er dit keer naast en wordt het de 31e een heerlijk avondje beker voetbal. Maar toch die vraag waar ik mee begon: "Waarom zou een burgemeester meewerken aan Vitesse - Ajax binnen de gemeentegrenzen?" Ik zie het niet gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten